Fredag

Idag ska vi hålla tal som kommer att spelas in / filmas! Tal o tal...låter så seriöst, haha.. men iallafall. Jag har läst på lite för att förbereda mig.. (tur att de inte läggs ut på internet längre, vilket de gjorde förut. Mindre roligt o hitta sitt framförande på youtube, haha)

Konsten att övertyga: etos, logos, patos

  • Etos - skapa förtroende; publiken ska lita på dig.
  • Logos - fakta och logik som talar till publikens förnuft.
  • Patos - skapa känslomässiga reaktioner hos publiken.

Den klassiska talprocessen

  1. Inventio - insamlande av material/stoff.
  2. Dispositio - dispositionen:
    1. Exordium - inledningen.
    2. Narratio - berättelsen.
    3. Propositio - förslaget/tesen.
    4. Argumentatio - argumentationen.
    5. Peroratio - avslutningen.
  3. Elocutio - skapandet av texten.
  4. Memoria - memorerande av manus eller stödord.
  5. Actio - framförandet.

En punkt som de missat är förberedelse... som inte har med materialet att göra.  Jag menar snarare att man ska förbereda sig och "fixa i ordning" allt annat som eventuellt kan störa ens koncentration då man håller talet eller redovisar. Själv har jag duschat, fixat håret, är utvilad och ska ha på mig rena och bekväma kläder o lukta gott! Jag har ingen lust att stå där framme och oroa mig över för om mitt hår ser smutsigt ut eller att jag känner mig obekväm i nåt plagg.. nu ska jag fortsätta här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0