Historia är bra

Idag har jag pluggat, varit på skolan och haft seminarium, kommit hem och pluggat igen. ROLIGT, tro det eller ej :)  Finns inget annat alternativ än att gå in med inställningen att jag kommer kunna så mycket då jag är klar med den här historia-kursen och det kommer jag.
     För att historien handlar helt enkelt om människans relation till sig själv och samhället i ett tidssammanhang. Nyttan består i att utvidga hennes perspektiv bakåt och hennes förmåga att kritiskt förhålla sig till och kommunicera sina egna erfarenheter. Genom att skildra och förklara historiska händelser, processer och samhällen får hon en jämförelsepunkt till sitt eget liv och det samhälle hon lever i - se så smart man blir :) Iallafall så är det väldigt givande om inte annat! För det värsta som skulle kunna hända är att jag sitter där med en grupp människor om 10år där alla pratar om en händelse som har sin förankring långt bak i tiden - historien och att jag inte fattar nåt av det de pratar om för att jag inte har pluggat -läst historia. Hemska tanke! Att vara "den där som inte hänger med" - när man har chansen att lära sig så är det bra att ta den helt enkelt - alla har ju inte det.

Iallfall så har jag suttit och slappat i en timme nu. Det var också den tiden det tog att äta upp min ANDRA 100g chokladkaka på TVÅ dagar - jag känner mig inte helt nöjd över det måste jag erkänna. Men det var jävligt gott. Följde med min älskling till ica förut och han var så snäll och köpte. Godis för 4,90/hg här, inte illa pinkat! Men jag höll mig till min  chokladkaka bara... den här gången :) Däremot väntar en mindre rolig natt med en mer orolig mage än tidigare idag.

Andreas o Stefan sitter å pluggar här nu, mitt blodsocker är på väg neråt så jag ska nog lägga mig.. go´natt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0