Efterlängtade lussebullar

Åh vad sugen jag blev på lussebullar nu.
     Om jag inte hade varit för lat och om det inte hade kostat så mycket med alla ingredienser så kanske jag hade bakat egna på lördag?

image321

Lussebullar
30st

150g smör
0.5 l standardmjölk
50g jäst
250 g Kesella
1 g saffran
1,5 dl socker
1 tsk salt
1.7 l vetemjöl
1 ägg till pensling
Russin till garnering

Do like this:
1. Smula jästen i en degbunke.
2. Värm mjölken och margarinet fingervarmt och häll det över jästen.
3. Tillsätt Kesella, socker saffran och Pofiber.
4. Häll i mjölet och arbeta degen blank och smidig tills den släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
5. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 kusar eller andra roliga figurer. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.
6. Drick JULMUST till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0