Min (nya) blogg

Tänkte att jag skulle ta och göra en (ny) blogg nu när det är så mycket som händer, så jag har nånstans att skriva ner allt om allt möjligt... eller vi, jag och Andreas :) Den förra har gått i graven och är borttagen.

Fick veta för inte så länge sen att vi kom in i Umeå. Så nu bär det av dit om ungefär en månad för att plugga sociologiprogrammet för mig och civilingenjörsprogrammet i energiteknik för Andreas. Det jag ska läsa är, vad vi har märkt inte lika självklart som den en annan ska :P   men kortfattat står det om programmet:  "Sociologi är vetenskapen om människor i olika sociala sammanhang. På sociologiprogrammet studerar du samhället i stort men också hur och varför människors livschanser, handlingsmöjligheter, värderingar och relationer skiljer sig åt. "

     ...och vad man blir efteråt finns det en hel rapport om, tar med en lite kortare förklaring istället "Sociologer och socialpsykologer arbetar bl a med förändrings- och utvecklingsarbete, utvärderings- och utredningsverksamhet, personalfrågor, utbildning och information. Vanliga benämningar är forskare, projektledare, utredare, handläggare eller konsulter. Programmet förbereder för såväl forskarutbildning, forskning och högre undervisning som arbete utanför universitet och högskolor, samhälls- och beteendevetenskapliga utredningsuppdrag och kvalificerad administrativ verksamhet inom både privat och offentlig sektor".  haha, vilken iofs inte var så kort, men då kan ni bara tänka er den superlånga förklaringen. Verkar intressant iallafall.

Det tråkiga är dock att vi började inte leta boende förrän vi fick veta att vi kommit in, så då fick vi helt enkelt ta det som fanns kvar. Ett varsitt enkelrum på 20kvm! Skittåkigt men kan ju iallafall glädjas åt att det är i samma korridor . Sen så står vi ju såklart i kö för egen lägenhet.

image6  Området där vi kommer bo nånstans.

Känns skönt att ta tag i pluggandet såhär ganska på engång, annars hade det nog lätt blivit så att man tar skitjobb hela tiden och skjuter upp det. Inte för att det hade gjort så mycket då medelåldern är ganska hög, men jag vill gärna ha det gjort så att man har nån form av utbildning iallafall.

Imorrn kommer Mikaela upp och det ska bli hur skoj som helst. Inte träffat henne på ett bra tag... och så stråket för första året för mig! Aldrig varit hemma de tidigare åren eller haft åldern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0